maandag 5 mei 2014

Babydeken met Paspel DIY / Baby blanket with Piping

Alweer 4 weken geleden schreef ik een blog over het maken van paspelband, al snel daarna maakte ik een dekentje voor een baby en vergat voor een keer niet foto's te maken.
Maar ja, toen gingen we even hier naar toe 


En een paar dagen later stond ik weer hier


Op beide plekken was het bijzonder leuk kan ik zeggen.
Maar nu na een ochtend werken in de thuiszorg en even wat zorgen voor mijn huis zal ik laten zien hoe je paspelband kan gebruiken.

Dus, dan nu.....
Ik heb 
een lap Fleur de iles turquoise van Petit Pan van 75 x75 cm,
een lap teddy crèmekleurig   ook van 75 x 75 cm,
en een stuk (zelfgemaakt) paspelband van  iets meer dan 3 meter gebruikt.

Leg op de goede kant van de stof het paspelband met de dunne kant langs de rand van de stof.
(ik heb het hier even gespeld maar dat is niet echt nodig)

Gebruik een ritsvoetje om het paspel vast te stikken.
Laat de eerste twee cm van het band los.
En stik met een gewone stik steek.
(Als je er een label of een leuk dubbelgevouwen lintje tussen wil
 doen is  nu het beste moment. Leg het onder het band en stik het vast)

Als je bij een hoek komt knip je het band in tot het stiksel dat over het band loopt


Zo ga je de hoek om.


Torn met een mesje het stiksel van het band  los en knip het koord  er uit zo, dat het aansluit op het begin
van het band dat al vast.  






Knip het uit einde van het band in een punt en vouw de punt naar naar binnen over het stukje dat nog los zit.

Stik nu het laatste stukje vast.

Leg nu de twee lappen met de  goede kanten  op elkaar en stik ze aan elkaar gebruik weer de ritsvoet en als het mogelijk is verzet de naald iets meer richting het band zodat de vorige stiksels niet meer zichtbaar zijn.
Vergeet niet een keer gat open te laten.

Keer de deken en strijk hem vooral langs het keer gat zodat de stof mooi naar binnen gekeerd zit.
Dat maakt het dicht naaien een stuk makkelijker.
Naai het keer gat nu dicht.




Veel plezier er van!

Ik maak deze dekentjes ook in opdracht.
Voor de gene die het niet zien zitten er zelf een te maken!
Stuur maar een mailtje.





5 opmerkingen:

  1. Dat is een duidelijke tutorial, dank je wel! Ga ik ook eens proberen. Eerst eens een ritsvoetje opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Maakt u deze dekentjes nog steeds? En zo ja: welke stofjes heeft u en wat zijn de kosten voor een dekentje?
    Groetjes Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afgelopen weekend heb ik dit pakket gekocht en ik ben benieuwd of je de wollige stof ook kan wassen in de wasmachine.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma, De wollige stof (teddy of borg ) kan in de wasmachine op 30 graden gewassen worden.
      Het is zelfs verstandig dit eerst te doen voor dat je het naait. soms trekt het wat scheef of krimpt het en het zou jammer zijn als dit gebeurd als het al genaaid is.

      groeten Petra

      Verwijderen
    2. Hoi Petra ,

      Dank je voor je reactie! Ik zal beide stoffen eerst wassen
      Groet Helma

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie
groetjes en tot schrijfs.