donderdag 3 april 2014

Paspelband, ook wel Piping, zelf maken




Op de beurs een poosje geleden waren mijn dekentjes zeer het bekijken waard. En ik kreeg veel vragen over hoe ik dat band er tussen genaaid had en waar je het kan kopen. Paspelband  is op vaak op de markt te koop bij een goede fournituren kraam.
 Ik verkoop het alleen in Petit Pan roze maar je kan het ook heel makkelijk zelf maken.
Daarom hier een handleiding voor het maken  van paspelband,
 het word ook wel Piping  (Engelse term) genoemd.
Paspelband word gebruikt om een randje aan of tussen stof te maken, het is echt voor de sier.
 Ik vind het heel mooi staan als het in een contrasterende kleur is.
 Zoals hier bij een dekentje


Maar het kan ook tussen een boven en onder stuk van een  jurkje.
Ook kan je dik paspelband gebruiken langs de randen van kussens 
 of langs de randen van een tas, er zijn dus 
genoeg mogelijkheden om paspelband te gebruiken.
En het is heel gemakkelijk te maken.

Goed, dit heb je nodig voor het maken van paspelband 

Biaisband (ook wel bies band genoemd) op de gewenste afmeting.
Koord in de gewenste diameter en afmeting. 
(het kan zelfs met een ronde veter)
Strijkbout,
Naaimachine met een ritsvoetje 
Garen in een bij passende kleur.

Tegenwoordig  is biaisband  in allerlei kleuren en prints te vinden. 
Ik heb een klosje van Petit Pan gepakt uit mijn eigen voorraad.


Strijk het biaisband open en leg het koord net onder het midden op het band.



Speld het band dicht en strijk het.


Zet de rits voet op je naaimachine en stik met een grote steek het band aan elkaar.


En klaar is je paspelband!

De volgende DIY gaat over het vast zetten van het band in een kussen.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!








1 opmerking:

  1. Dankjewel voor de uitleg , ik kijk uit naar een eenvoudige uitleg van het dekentje (het jouwe is trouwens heel mooi )

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie
groetjes en tot schrijfs.